Polski Fiat 125p '1969–73
IST Models 1/43През 1965 г. е подписано лицензионно споразумение между компанията FIAT и полската държавна Fabryka Samochodów Osobowych (FSO). Предмет на лиценза е производство на Polski Fiat 125p от FSO на базата на Fiat 125.
Шасито, окачването и спирачната система на 125р са от италианския 125, а двигателя и силовото предаване са предоставени от вече спряният от производство Fiat 1300/1500.
Лицензията за производството на 125р е първата в полското следвоенно автомобилостроене.
Подготовката и преоборудването на завода за производството на първата пробна партида от 75 бр продължава почти 2 години.
През 1967 г. пробната партида е вече факт, а през 1968 г започва серийното производство на Polski Fiat 125p с двигател 1300. Една година след това започва монтирането и на двигателя 1500.
Двигателят с обем 1300 см3 е 4 цилиндров, 4 тактов с максимална мощност 60 к.с. при 5400 об/мин. и максимален въртящ момент от 103 Нм при 3200 об/мин.
Блокът на двигателя е от чугун а цилиндровата глава от леки сплави, охлаждането му е водно. Използва се карбуратор Weber.
През 1969 г. в монтаж влиза конструктивно сходният двигател с работен обем 1500 см3. Той е с мощност 70 к.с. и с него 125р развива максимална скорост 150 км/ч.
В началото на 80-те на 125р е монтиран и дизелов двигател с обем 1600 см3. от Volkswagen Passat. Двигателя е с мощност 54 к.с., и разход на горимо макс. 7.5 л/100км. Цената на 125р дизел е 4500 USD което го прави най-евтиният дизелов автомобил за времето си.
Въртящият момент се предава към задните колела чрез еднодисков сух съединител задвижван хидравлично.
Скоростната кутия е четиристепенна синхронизирана, а от 1988 г. петстепенна.
Предното окачване е независимо с носачи, винтови пружини и телескопични амортисьори с двойно действие.
Задното окачване е на цял мост /диференциал с ръкави/ и листови ресори.
Спирачната система е хидравлична с вакуумен усилвател и дискови спирачки на всички колела.
В средата на 70-те са разработени Fiat 125p Kombi, Coupe и Cabriolet. Вариантите Coupe и Cabriolet не влизат в серийно производство.
1974 г. в производство влиза разработката Pick up.
След средата на 80-те 125р се появява с нов реновиран облик и 5 скорости.
Правена е и разработка с предаване 4х4 снабдена с окачване и механика от Лада Нива, тя също не влиза в производство.
Fiat 125р е произведен в 586 376 броя до 1991 г. и е изнасян в почти всички Европейски страни, включително и у нас. Най-много бройки /115 000/ са изнесени за Югославия. Износ е правен и за Северна Африка най-вече в Египет.
