Извън 1:43 - строителна и минна техника 1:50

Военни модели, диорами, жп, авио, строителни, кораби, RC и други модели на транспортни средства.

Re: Моделчетата ми в 1:50

Мнениеот TDI Power » 18 Яну 2023, 14:07

Един багер-товарач в американско изпълнение с центрирана стрела и странично спускащи се стабилизатори. В Европа заради по-тесните улици са се наложили на пазара багерите с плъзгане на копаещата уредба по отделна рама и вертикални телескопични стабилизатори от двете страни на рамата. Термините в английския са center-pivot за центрирана и side-shift за странично местеща се копачна уредба. Side-shift багерите позволяват малко по-голяма прецизност на копаене, но при придвижване на трактора, машината е по-нестабилна и се клатушка повече, защото все пак има известни луфтове и копачната уредба е индиректно закрепена към рамата на трактора. Серия D багер-товарачи на CAT дебютира през 2000 г.

IT ще рече integrated toolkit, т.е. на мястото на двете кофи могат да се монтират много други работни инструменти, отпред вилица или рамо за товарене, отзад чук, шнек (свредел за пробиване на кръгли дупки) и др. Има ги към комплекта на Норскот, просто не съм ги снимал. Моделът не е първа младост, има го преиздаван от Diecast Masters с малко повече детайли, но старият модел също си го бива. Функционалностите на машината общо взето са ги направили. Само стабилизаторите не се пускат достатъчно ниско и не могат да повдигнат задните гуми, но това е масово срещано при моделите на цагир-товарачи.


Caterpillar 420D IT (2000-2006) - Norscot

Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
TDI Power
Фен на мащаб 1:43
Фен на мащаб 1:43
 
Мнения: 3360
Регистриран на: 21 Фев 2009, 15:46
Местоположение: София/Ямбол
Име: Христо Христов
Колекционирам: 1:43, 1:50

Re: Моделчетата ми в 1:50

Мнениеот TDI Power » 20 Яну 2023, 14:23

Още един багер-тоарач, тази машина е доста по-стара и същото важи и за моделчето. Може би единственото хубаво е, че по-често се среща евтино. Ертл произвеждат моделчето от началото до края на 90-те години, когато и нивото на строителните модели е било доста по-базово. Например не са изработили хидравличните цилиндри на стабилизиторите, друга неточност е завъртането на цялата предна ос, вместо на отделните колела. Както и да е, имам и още един Кейс, който е доста по-детайлен, но пък той има други проблеми, скоро и него ще пусна.


CASE 590 Super L (1988-1995) - ERTL

Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
TDI Power
Фен на мащаб 1:43
Фен на мащаб 1:43
 
Мнения: 3360
Регистриран на: 21 Фев 2009, 15:46
Местоположение: София/Ямбол
Име: Христо Христов
Колекционирам: 1:43, 1:50

Re: Извън 1:43 - строителна и минна техника 1:50

Мнениеот TDI Power » 28 Яну 2025, 19:28

През миналата година, а и дотук през тази също, сериозно наблегнах на тежките машини в колекцията ми и резултатът е, че сглобих една що-годе сериозна колекция и на тази тема. Не че нямах строителни машини, но средно на година си купувах един или два модела.

Първа част: Челни товарачи

Често ги наричаме фадроми заради популярността в Източния блок на полската марка строителна и минна техника "Fadroma" и изключително разпространения модел на челен товарач "L-200", заради което "фадрома" се е превърнало в нарицателно за всякакъв вид и размер челен товарач.

Имам да пускам над 20 челни товарача и ще карам за момента по марки и от най-малките към най-големите, които имам. Челните товарачи са ми най-многобройният тип строителна машина.

Komatsu CK25-1 skid-steer tracked loader (2006-2012)
Universal Hobbies
1:50

Този модел, който постави началото на по-сериозната част от строителната ми колекция, затова има много специално място за мен. Един от най-хубавите модели на минитоварачи в 1:50 (от тези, които аз съм виждал - най-хубавият). И като детайл е добре, като функции също, не е и твърде лек за миниатюрните си размери. Има една липса, която не е по моя вина, но си я има - отчупено е огледалото на лявото рамо, което не го броя за сериозен дефект, защото е лесно поправимо с подръчни материали. Друг е въпросът за 11 години защо не съм го поправил, но ще го оставя без отговор.

Малко данни за машината:

Височина на кабината - 2,08 м
Широчина на кофата - 1,73 м
Широчина при веригите - 1,67 м
Дължина при кофа долу - 3,38 м

Оперативна маса - 3,82 т.
Вместимост на кофата - 0,4 м³
Товароподемност - 1 тон
Височина при шарнира на кофата при максимално вдигнати рамена - 3,01 м
Височина на разтоварване - 2,27 м

Вместимост на двигателя - 3,3 л
Цилиндри - 4
Гориво - дизел
Максимална мощност - 69,9 к.с./2500 об/мин
Максимален въртящ момент - 235 Nm/1600 об/мин
Резервоар за гориво - 64 л

Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
TDI Power
Фен на мащаб 1:43
Фен на мащаб 1:43
 
Мнения: 3360
Регистриран на: 21 Фев 2009, 15:46
Местоположение: София/Ямбол
Име: Христо Христов
Колекционирам: 1:43, 1:50

Re: Извън 1:43 - строителна и минна техника 1:50

Мнениеот TDI Power » 28 Яну 2025, 19:37

Продължавам с втори модел.

Komatsu WA75-3 compact wheel loader (1998-2001)
Conrad
1:50

Това е малък/компактен челен товарач от Комацу, които са японски строителен гигант, за който разбира се не ги знае. WA75 е представен през 1998 г., серия 3 се произвежда до 2004 г., от 2002 г. е с нови стил на 0рандиране и декали, това е видът, в който е произвеждан преди това. Товарачът е с оперативна маса 4850 кг, дължина 5,39 м при спусната кофа на земно ниво, широчина 1,95 м при стандартна кофа с вместимост 0,8 м³, височина на покрива на кабината 2,65 м, междуосие 2 м. Приблизително с размерите на лек автомобил или малък бус. Двигателят е четирицилиндров дизелов, работен обем 2,8 литра, мощност 58 к.с. Има 4-точков бързосменник, с помощта на който смяната на работния инструмент (кофи, вилици, четки, телескопично рамо за товарене... имам модели с повече от един работен инструмент към тях, така че по-нататък ще покажа какво имам предвид) става за секунди.

По-нова версия на този товарач се произвежда от Universal Hobbies, който е по-детайлен и вероятно по-чуплив - нямам го. При строителните модели е много важна тяхната функционалност - рамената да се вдигат достатъчно високо, кофата да е добре раздвижена, да има завиване. Този модел е от края на 90-те, не предлага кой знае колко детайли, но си изпълнява функциите добре.

Между другото Conrad все още произвеждат всичките си модели само в Германия.

Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
TDI Power
Фен на мащаб 1:43
Фен на мащаб 1:43
 
Мнения: 3360
Регистриран на: 21 Фев 2009, 15:46
Местоположение: София/Ямбол
Име: Христо Христов
Колекционирам: 1:43, 1:50

Re: Извън 1:43 - строителна и минна техника 1:50

Мнениеот TDI Power » 30 Яну 2025, 20:57

Komatsu WA470-3 wheel loader (1995-2001)
Conrad
1:50

Това е друг модел на Конрад от 90-те години, солидна изработка, макар и отливките им все още да имат неравности.

Товарачът е среднотежък клас, 22,5-23,5 т в зависимост от кофата, с която е оборудван. Дължина около 9 метра със свалена на земята кофа. Височина на кабината 3,4 м, максимална височина на повдигане на рамената под кофата - 4,3 м. Максималната скорост на придвижване е 37 км/ч. Двигателят е 11-литров редови шестцилиндров турбодизел с 260 к.с., има и други версии на WA470-3, произвеждани паралелно, където мощността може да варира с 10-15 конски сили повече или по-малко, но не е голяма разлика. Кофата е широка 3 метра и побира 3,6 до 6,5 м³ материал.

Недостатък на модела са свръхголемите джанти. Радиаторната решетка не е пресъвдадена точно и истинската има и две вертикални ребра, които кръстосват хоризонталните.

Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
TDI Power
Фен на мащаб 1:43
Фен на мащаб 1:43
 
Мнения: 3360
Регистриран на: 21 Фев 2009, 15:46
Местоположение: София/Ямбол
Име: Христо Христов
Колекционирам: 1:43, 1:50

Re: Извън 1:43 - строителна и минна техника 1:50

Мнениеот TDI Power » 09 Фев 2025, 23:07

Komatsu WA470-5 wheel loader (2001-2005)
Conrad
1:50


Това е ъпгрейд на предишния челен товарач, не само като машина, но и като умален модел. Модификацията е същата, размерите, масата и товароподемността също. Мощността на двигателя е малко по-висока - 273 к.с.

Моделчето на Конрад не ползва старата отливка на WA470-3, има очевидни промени като нова радиаторна решетка, нова кабина въобще цялата задна част до шарнира, който я свързва с предната, е нова. Има странични огледала и малко повече перила за захват. Определено моделът е по-добър, все още през тези години няма екстри като окабелявания и маркучи и колелата са от стария модел, но мисля, че Конрад са си свършили доста прилично работата.

Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
TDI Power
Фен на мащаб 1:43
Фен на мащаб 1:43
 
Мнения: 3360
Регистриран на: 21 Фев 2009, 15:46
Местоположение: София/Ямбол
Име: Христо Христов
Колекционирам: 1:43, 1:50

Re: Извън 1:43 - строителна и минна техника 1:50

Мнениеот TDI Power » 13 Фев 2025, 03:33

Komatsu WA470-6 wheel loader (2006-2010)
Universal Hobbies
1:50

Следващата еволюция на същата модификация среднотежък челен товарач ва Komatsu. Средните челни товарачи Komatsu са наследство от Hanomag, популярния пруз миналия век германски производител на товарни, строителни машини и трактори. През 1989 г. строителната техника на Hanomag е купена от японците и за известно време произвежданите в Хановер машини са брандирани като Komatsu Hanomag, преди към средата на 90-те името "Hanomag" да изчезне.

Известно количество технически данни за тази версия на WA470 - оперативна маса 23 тона плюс/минус няколкостотин килограма в зависимост как е оборудван. Стандартната кофа като тази има капацитет 4,1 м³ и широчина 3 метра и е най-широката част в машината, височината до покрива на кабината е 3,47 м. Дължината е 9,2 мехра. 4,2 метра могат да се прехвърлят, понеже това е височината на шарнира на кофата съм рамената, за по-оптимално товарене - до 4 метра при ъгъл на изсипване на кофата 45º.

Задвижването е от двигател с работен обем 11,0 л и мощност 274 к.с. Моторът е шестцилиндров редови с водно охлаждане и директно впръскване Common Rail.

Моделът е много добре направен, има си всички маркучи, предупредителни лепенки, хидравлика при точката на чупене на рамата, дори и маркучи и окабеляване на същото място (които донякъде ограничават ъгъла на завиване). Задният мост за съжаление е неподвижен, отлят с дъното. Рамената се повдигат добре, хидравликата ги държи в позиция, естествено би могло още да се желае, но това са възможностите и аз съм доволен. А и пластмасата не е чак толкова много. Това е най-старата версия на WA470, която са издавали Юнивърсъл Хобис, имат и по-нови, но тази на мен най-много ми харесва.

Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
TDI Power
Фен на мащаб 1:43
Фен на мащаб 1:43
 
Мнения: 3360
Регистриран на: 21 Фев 2009, 15:46
Местоположение: София/Ямбол
Име: Христо Христов
Колекционирам: 1:43, 1:50

Re: Извън 1:43 - строителна и минна техника 1:50

Мнениеот TDI Power » 14 Фев 2025, 23:47

Komatsu WA600-8 wheel loader (2016-in production)
Universal Hobbies
1:50

Значително по-голям товарач от WA470. Komatsu имат и много по-големи товарачи от този, който показвам. Като Komatsu от 6-7 години се брандира и най-големият челен товарач в света, който не е тяхна разработка, наследен им е от купуването на P&H, а самата фадрома си е оригинално LeTourneau.

Дължината на WA600 при кофа долу на земята варира меэду 11,5 и 12,5 м в зависимост от дължината на раменете и типа кофа. Кофата тук е за скален материал и подсилена, с V-образен долен ръб и обем 5,3-6,4 м³. Широка е 3,8 м.

Височината при кабината е 4,5 м, межзуосието също е 4,5 м. Общата оперативна маса на такъв товарач е 55-56 тона. Самосвал с височина на страничния ръб на коша 3,4-3,5 метра може да се натовари от Комацуто, но все пак е пригоден за по-малките минни самосвали и за щастие Юнивърсъл Хобис отдавна предлягат точно такъв.

Шестцилиндровият дизелов двигател е 23,1-литров и предоставя 530 к.с./1800 об/мин.

Общо взето това е максималният размер, който достигат моделите на UH. По-големите машини на Komatsu вече са на други произвадители и цените им са значително по-високи. WA600 не е скъп за това, което предлага, има доста пластмаса, но основните части са метал и е балансиран. Има някои впечатляващи детайли като перката на радиатора, която се вижда зад решетката, пантите на вратичките за достъп към двигателя, окабеляването и маркучите под кабината при свръзката между двете части на рамата. Като по-значителени минус си струва да се отбележат много малкият радиус на завой и типичният проблем при товарачите, че раменета не се вдигат, колкото е диапазонът при истинската машина. Все пак успява да прехвърли самосвала, който съм използвал, но разтоварването ще е трудно.


Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
TDI Power
Фен на мащаб 1:43
Фен на мащаб 1:43
 
Мнения: 3360
Регистриран на: 21 Фев 2009, 15:46
Местоположение: София/Ямбол
Име: Христо Христов
Колекционирам: 1:43, 1:50

Предишна

Назад към Други колекции - военни, жп, авио, строителни и др.

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта