Nissan GT-R LM Nismo е спортен прототип на състезателен автомобил, построен от Nissan Motor Company и тяхното подразделение за моторни спортове Nismo . Проектиран за регламента на Le Mans Prototype 1 (LMP1) на Световния шампионат по издръжливост на FIA и 24-те часа на Льо Ман , GT-R LM е уникален сред прототипите на Льо Ман по това време с използването на предно задвижване и предно средно разположен двигател с вътрешно горене , за разлика от задното средно разположен двигател, използвано от почти всички други състезатели в категорията. В допълнение към задвижването на двигателя към предните колела, мощна система за рекуперация на кинетична енергия, базирана на маховик , регенерира енергия от спирането на предните колела, която може да се подава към сложна спомагателна система за задвижване на задните колела .
GT-R LM Nismo беше първият прототип на шаси на Nissan след R391 през 1999 г., въпреки че компанията е разработвала двигатели през последните години. Автомобилът е брандиран по подобие на шосейния автомобил Nissan GT-R и споделя подобни конфигурации на двигателя и задвижването, но не е свързан със спортния автомобил. Програмата GT-R LM Nismo беше обявена на 23 май 2014 г., докато автомобилът беше публично показан за първи път в реклама на Nissan по време на Super Bowl XLIX на 1 февруари 2015 г. Той беше оттеглен от състезания в края на 2015 г., след като се състезаваше неуспешно само в 24-те часа на Льо Ман през 2015 г.
Главният дизайнер Бен Боулби получил указанието от Nissan да не проектира „копие на Audi“ . Боулби разположил двигателя с вътрешно горене на GT-R LM пред пилотската кабина, разположение, което преди това било използвано само в Panoz LMP-1 . За разлика от задното задвижване на Panoz , GT-R LM задвижвал предния мост чрез скоростна кутия, разположена пред двигателя. Това било направено с убеждението, че Nissan може да конструира автомобил с предно разположен двигател, който е по-бърз и има подобрена стабилност и ефективност. При проектирането на автомобила, Боулби отбеляза, че дизайнът на задната част на прототипа на Льо Ман е ограничен по размер, което води до лоша аеродинамична ефективност, и видя, че предната част на такива превозни средства е до голяма степен недокосната. „Затова си помислихме: защо да не обърнем правилата с главата надолу и да направим автомобил с много притискателна сила отпред? Това не само ни дава по-голяма свобода в рамките на правилата, но и предната притискаща сила се генерира по-ефективно, с по-малко съпротивление. Освен това, тъй като предната част върши по-голямата част от работата, можехме да прем намалим задното крило и да спестим още повече съпротивление, което е безценно в Льо Ман.“ Шасито е изработено от въглеродни влакна , което е помогнало на инженерите да намалят теглото на автомобила до минималния лимит от 870 килограма (1920 фунта), определен от управителния орган на моторните спортове, Международната автомобилна федерация (FIA).
Двигателят, разработен съвместно от Nissan и Cosworth , е 3.0-литров (180 кубически инча) V6 с 60-градусов ъгъл на впръскване, двоен турбокомпресор и директно впръскване и е смятан от Nissan за най- икономичния дизайн. Зад двигателя и под пилотската кабина е разположена система за рекуперация на кинетична енергия, използваща два маховика, разработени от Torotrak. Маховиците са получавали енергия от използването на предните спирачки , след което са я връщали обратно към предните колела чрез карданен вал , преминаващ над двигателя с вътрешно горене. Маховиците са могли също да предават мощност към вторичен карданен вал, свързан с диференциал с ограничено приплъзване в задната част на автомобила, захранващ епициклични скоростни кутии, разположени във всяка главина на задното колело, позволявайки на GT-R да бъде задвижван на всички колела, ако е необходимо. Двигателят с вътрешно горене е генерирал приблизително 500 к.с. (370 kW; 510 PS), докато системата с маховик е имала допълнителна мощност от приблизително 750 к.с. (560 kW; 760 PS). Разработчиците дадоха приоритет на ефективността пред чистата тяга, тъй като ACO установи правила, които ограничаваха капацитета на горивото за хибридите Le Mans Prototype 1 (LMP1) до 68 литра (18 US gal).
Тъй като теглото на GT-R LM е по-тежко отпред и мощността е насочена предимно към предната ос. Предните гуми са били широки 360 мм, докато задните гуми са били само 230 мм. Michelin е бил доставчик на гуми за екипа и е работил в тясно сътрудничество с Nissan, за да определи правилната смес и размер за предните и задните колела на автомобила. Охлаждането на двигателя, скоростната кутия и маховика е било разположено в носа на автомобила, което е позволило каросерията около пилотската кабина да се използва като тунели за въздушен поток. Използването на тунелите е изисквало турбокомпресорите да бъдат поставени върху двигателя, като изпускателната система е поставена в горната част на каросерията пред предното стъкло. Задното задвижване е проектирано без традиционните полуоси , които биха били необходими за преминаване през тунелите, като вместо това е избрана епициклична зъбна предавка, която да работи около тунелите. Геометрията на окачването е внимателно усъвършенствана и се състои от регулируеми задни амортисьори Penske и предни амортисьори Öhlins , заедно със задна хидравлична система за стабилизиране на наклона . Петстепенната хидравлично активирана секвенциална скоростна кутия Xtrac е изработена от компания, базирана в Мичиган . Cosworth доставя блока за управление на двигателя на автомобила за скоростната кутия, който осигурява мощност на колелата чрез хидравличния диференциал с ограничено приплъзване.
Колата направи своя състезателен дебют в „24-те часа на Льо Ман“ през 2015 г. Три коли от Nissan Motorsports , с номера 21, 22 и 23, бяха заявени за състезанието. Колите се класираха на последните три места в клас LMP1 с времена над 20 секунди по-бавни от времето за пол позиция, поставено от Porsche 919 Hybrid № 18. Колата № 21 дори беше изпреварена в квалификацията от най-бързия автомобил LMP2. След като трите коли не успяха да постигнат време в рамките на 110 процента от времето за пол позиция, те бяха понижени в края на стартовата решетка на прототипа. Колата № 21 се оттегли от състезанието след 115 обиколки поради повреда в окачването, докато колата № 23 се оттегли в 234-та обиколка поради проблеми със скоростната кутия. Колата № 22 завърши състезанието, но не беше класирана, тъй като не успя да завърши 70 процента от дистанцията на победния автомобил. След неуспешен дебют в Льо Ман, Nissan реши да се откаже от кампанията си с GT-R LM Nismo.
Nissan GT-R LM Nismo #21 24h Le Mans 2015 - Ebbro






Видео
https://www.youtube.com/watch?v=fw_2N3t ... %27sGarage